Päivä 5 // 6.5

Viimeinen kokonainen päivämme alkoi 9.15. Kävelimme Syntagman metroasemalle, josta kuljimme metrolla Akropolin metroasemalle. Matkalla Syntagmalle pysähdyimme pienessä Panagia Kapnikarean kirkossa.

Akropolin metroasemalta matkamme jatkui Suomen Ateenan instituuttiin, jossa meille esiteltiin instituutin toimintaa. Instituutin jälkeen meillä oli pieni tauko, jolloin halukkaat pääsivät lounaalle.

Kello 12.00 jatkoimme matkaamme Uuteen Akropolis museoon, jossa tutustuimme mm. Karyatideihin. Seuraavana vuorossa oli Akropolin kukkulalle kiipeäminen ja opiskelijaesitykset arkkitehtuurista, mytologiasta, teatterista sekä antiikin Kreikan taloudesta. Matkalla ylös pysähdyimme myös ihailemaan Dionysoksen teatteria. Ylhäällä ihailimme maisemia sekä taivaanrannassa näkyviä salamoita. Lähdimme alas kukkulalta juuri ajoissa ennen vesisateen alkua.

Akropolilta laskeuduttuamme meidän oli tarkoitus mennä katsomaan Roomalaista Agoraa, mutta emme päässeet sisään. Huonon sään vuoksi emme lähteneet myöskään Filopappos kukkulalle, joten meillä oli vapaa-aikaa kahdeksaan asti, jolloin menimme yhdessä syömään. Söimme lähellä olevassa ravintolassa, jossa meille tarjoiltiin alkuruuaksi Kreikkalaista salaattia. Pääruoaksi saimme valita joko liha- tai kanasouvlakin ja kasvissyöjät söivät täytettyvä tomaatteja. Jälkiruoaksi söimme maukasta itsetehtyä jäätelöä.

Takaisin hotellille päästyämme kokoonnuimme sateen vuoksi kattoterassin sijasta aamiaishuoneeseen, jossa meillä oli vielä tietovisa päivien aikana opituista asioista. Voittajajoukkue sai palkinnoksi saippuat ja magneetit (kiitos opettajat!).

Tietokilpailun jälkeen suuntasimme kukin takaisin omiin huoneisiimme pakkaamaan ja lepäämään huomista matkapäivää varten.